divinity original sin enhanced edition что нового
Игра для тех, кто скучает по временам Fallout 2
Одна из лучших ролевых игр 2014 года “Divinity: Original Sin” добралась до консолей в виде переиздания с подзаголовком “Enhanced Edition”. Эту же версию в качестве обновления получили владельцы персональных компьютеров.
Реализация управления на консолях не подкачала. Переезд с клавиатуры и мышки на геймпад прошел без ущерба в функциональности. В сравнении с Wasteland 2: Director’s Cut разработчикам удалось избежать сложностей в наведении на мелкие объекты, благодаря системе, выделяющей все предметы в небольшом радиусе от героя. Это позволяет быстро и без особых проблем выбирать даже мелкую свечку в груде ящиков и прочего хлама.
Тащить в карман можно всё, что плохо лежит, даже сундуки, ящики и бочки. Если на нашем пути встретился запертый ларец, а отмычек нет, то его можно взять с собой и открыть позже, когда обзаведемся нужным инвентарём. Однако если не терпится, то большинство сундуков можно просто разбить. Занятие это не быстрое, но будет весьма кстати, если у персонажа не хватает сил или места в сумке.
Ситуацию немного исправляет сортировка от новых предметов к старым, а также возможность сшить несколько сумок и раскладывать предметы в них по собственному усмотрению. Однако это будет отнимать слишком много времени.
Обзор Divinity: Original sin enhanced edition
Я всегда считал, что классические компьютерные ролевые игры недоступны владельцам игровых консолей по ряду причин. В первую очередь на ум сразу приходит отсутствие компьютерной мыши для удобства управления, что автоматически превращает перегруженный интерфейс подобных игр в филиал ада на Земле. Изредка, правда, были попытки разработчиков адаптировать жанр для игровых приставок, вспомните хотя бы Baldur’s Gate: Dark Alliance для PlayStation 2, но это скорее исключение из правил. Однако с выходом игры Divinity: Original Sin Enhanced Edition для PS4 и Xbox One я осознал, что компьютерные RPG вполне комфортно могут существовать на консолях.
Бельгийская студия Larian Studios со дня основания в 1996 году преимущественно выпускает игры своей франшизы-локомотива Divinity. И их можно понять, ведь если что-то у тебя получается особенно хорошо, лучше заниматься именно этим, а не распылять свои силы куда попало. Были у студии образовательные проекты вроде Adventure Rock и Ketnet Kick, однако всемирную известность им принесла именно серия удивительно глубоких по своему содержанию и обилию возможностей ролевых игр Divinity. Оригинальная игра Divinity: Original Sin вышла для PC ещё летом 2014 года, но в мае 2015 года стало известно, что студия планирует её переиздание для консолей Xbox One и PlayStation 4. Учитывая, что игра завоевала титул «Лучшей игры 2014 года для PC», а также полторы сотни других наград и номинаций, я ждал выхода консольной Divinity: Original Sin с большим нетерпением. Наконец, я готов поделиться с вами своими впечатлениями от «улучшенной версии» этой и без того замечательной игры.
Divinity Original Sin 02
Divinity: Original Sin Enhanced Edition, как и многие другие классические ролевые игры начинается с создания персонажей. И я вам честно скажу, в игровом редакторе героев без проблем можно залипнуть на несколько часов. От обилия параметров, всевозможных умений и талантов голова начинает идти кругом. Вы можете создать себе двух персонажей, настроить их внешность, назначить классы, обучить тем или иным ценным навыкам и даже выбрать для них нижнее бельё. Здесь следует сразу отметить, что разработчики очень любят высмеивать чопорные классические RPG, в которых всё бесконечно пафосно и предельно серьёзно. Подобные отступления от привычных канонов заставляют игроков улыбаться, ничуть не ломая при этом традиционную игровую механику. Юмор в игре действительно очень важен. Чем-то он перекликается с произведениями Терри Пратчетта, при этом абсолютно не напрягает игрока, лишь улучшая его настроение.
Divinity Original Sin 03
Сюжет Divinity: Original Sin Enhanced Edition повествует о приключениях двух членов ордена «Охотников за Источником», которые по всему миру преследуют членов загадочного культа «Хранителей Источника» и стараются искоренить то зло, которое последователи культа сеют повсюду, где бы ни появились. Всё начинается с того, что двое героев прибывают в портовый город Сейсил, чтобы расследовать убийство местного чиновника. Судя по всему, к этому убийству имеют непосредственное отношение члены зловещего культа, поэтому участие «Охотников за Источником» в ходе расследования даже не обсуждалось. Ну а дальше всё закрутилось и завертелось так, как никто себе и представить не мог. Параллельные измерения, злобные маги, гробницы, полные секретов, отчаявшиеся призраки, таинственные похитители тел и чёрт знает что ещё. И это лишь самое начало игры, пройти которую у вас получится не менее чем за 100 часов. А уж если вам захочется исследовать весь игровой мир, будьте готовы взять отпуск и отправить свою семью отдыхать в тёплые страны на пару недель, чтобы не мешали.
В ходе своих путешествий по удивительному миру Ривеллона, вы встретите немало колоритных персонажей, некоторые из которых согласятся примкнуть к вашей команде и помочь в выполнении важной миссии. В вашей команде одновременно могут быть лишь четверо героев: два основных и два дополнительных. Каждый дополнительный персонаж наделён уникальным мировоззрением. К примеру, вы встретите мага, который по ряду причин на дух не переносит демонов. И если после того, как он вступит в ваши ряды, вы заключите какую-либо сделку с представителем демонической расы, маг вполне может обидеться на вас, что приведёт к нежелательным последствиям. А чего только стоят беседы с членами своей партии! Они комментируют то, что видят, обсуждают ваши поступки, делятся мыслями о самых разных явлениях, рассказывают о своём прошлом и многом, многом другом. Ни в коем случае не упускайте шанса побеседовать со своими боевыми товарищами, так как из этих разговоров вы почерпнёте для себя немало интересного, что позволит ещё сильнее погрузиться в атмосферу игры.
Divinity Original Sin 04
Одним из основных преимуществ игры является возможность проходить её вместе со своим товарищем в режиме Split Screen на одном экране. Уникальность интеграции данной системы в игру заключается в том, что когда вы отдаляетесь друг от друга, игра автоматически делит экран на две равные части, каждая из которых следует за своим игроком. Как только вы приближаетесь друг к другу – экран вновь становится единым целым. Вы можете взять на себя управление всеми NPC, вступившими в вашу команду, или же передать контроль над одним из них или сразу над обоими своему товарищу. В случае с разделением экрана, каждый игрок может заниматься тем, что его душе угодно: вступать в сражения, ковыряться в своём инвентаре, заниматься крафтом, читать книги, беседовать с NPC и делать многое другое. При этом один игрок совершенно не мешает другому. На случай, если вы заблудились и хотите найти своего друга, у каждого из вас в инвентаре есть магическая пирамида, активировав которую можно мгновенно перенестись к товарищу, где бы тот ни находился. Удивительно удобная и интуитивно понятная система кооперативной игры буквально влюбляет вас в себя раз и навсегда. Если же вы по натуре своей типичный волк-одиночка, можно играть за всю команду самостоятельно. При этом вы можете спокойно разделять персонажей на подгруппы, оставлять кого-то позади, да и вообще – проявлять чудеса стратегического планирования.
В некоторые моменты игры вы с сопартийцами можете вступить в спор на ту или иную тему, выбирая варианты фраз из нескольких предоставленных. От этого выбора зависят изменения в характерах персонажей. Например, если заботиться лишь о себе, то увеличится показатель эгоизма, а если персонаж восхищается красивым закатом – повысится его романтизм. От характера, в свою очередь, зависят полезные надбавки к различным параметрам персонажа. Повышенная смелость позволит герою стать более устойчивым к запугиваниям со стороны противников. Когда вы играете вдвоём – каждый игрок выбирает варианты ответов исходя из собственного мировоззрения, а если играть в одиночку, то персонажам можно назначить определённую модель поведения, согласно которой тот будет принимать собственные решения или же самостоятельно вручную выбирать ответы за каждого, выступая в качестве режиссёра своеобразной театральной постановки. Всё это выглядит до того гармонично, что просто диву даёшься: как вообще разработчики смогли воплотить в жизнь нечто настолько простое и одновременно гениальное?
Divinity Original Sin 05
В диалогах также присутствует система убеждения, основанная на игре «Камень-ножницы-бумага». Вам даются несколько попыток, в зависимости от навыка убеждения вашего персонажа, а с каждой выигранной попыткой будет заполняться особая шкала. Если шкала заполнится до того, как у вас закончились попытки, – вы убедите NPC в своей правоте, если же нет – он останется при своём мнении. Также прямо из меню диалогов вы можете торговать с персонажами. Причём торговать можно вообще с кем угодно. У совершенно невзрачного солдата можно купить какой-нибудь редкий предмет, который он заполучил во время одной из битв, так что – не упускайте шанса поторговаться со всеми, кого встретите в ходе своих путешествий. Если же у вас не хватает золота, чтобы купить необходимые предметы, можно прибегнуть к старому доброму воровству, однако помните, что если вас поймают на горячем, можно получить по шапке. Чаще сохраняйтесь и действуйте максимально осторожно, не забывая активировать режим скрытности, когда ваш персонаж превращается в огромный куст или камень, сливаясь с окружающим ландшафтом. На экране в этом режиме обозначаются «конусы зрения» NPC, попадать в которые крайне нежелательно. Удобнее всего воровать, когда один из членов вашей команды беседует с жертвой, а второй подкрадывается к ней сзади и обчищает карманы. Только если что, то я вам этого не говорил!
Игровые квесты, вне зависимости от того, являются ли они частью основного сюжета или же просто необязательными заданиями, проработаны одинаково качественно. В этой игре выполнять любое задание очень интересно. В моей голове сразу всплыла недавняя игра«Ведьмак 3», квесты которой выполнены на столь же высочайшем уровне, как и в Divinity: Original Sin Enhanced Edition. Взять вот, к примеру, квест, в ходе которого — не спрашивайте меня зачем — вам необходимо украсть у уличного фокусника удивительную говорящую голову, с которой он выступает перед жителями города Сейсила. Сначала вам нужно отправиться в городскую библиотеку, в которой хранится книга со сценариями классических театральных постановок, и выучить одну из постановок на свой выбор. Затем нужно договориться с владелицей небольшого театра, чтобы та позволила вам выступить на сцене с вашим спектаклем. Чтобы публика узнала о предстоящем выступлении, необходим зазывала – его необходимо найти и нанять к себе на службу, заплатив соответствующий гонорар. После начала представления зрители отвлекаются от выступления фокусника и начинают стягиваться к театру. В этот момент вы переключаетесь на одного из своих свободных персонажей, бегом несётесь к фокуснику и незаметно крадёте его говорящую голову. Но и это ещё не всё, ведь голова просит вас найти её тело, так что квест, можно сказать, только начинается. И это ещё пример далеко на самого сложного задания в игре.
Divinity Original Sin 06
Язык, на котором разговаривают персонажи, просто великолепен! Он настолько литературный и шикарно стилизованный под каждого конкретного героя или NPC, что игра вполне способна конкурировать с произведениями всемирно известных писателей. При этом текстовый перевод на русский язык также выполнен на высочайшем уровне. Озвучены в игре абсолютно все персонажи, включая даже самых незначительных. Разработчики утверждают, что в ходе создания игры было озвучено более 80 000 строк текста. Но сразу отмечу, что озвучка доступна лишь в английском варианте. Русского голоса вы в игре не услышите, но, может быть, оно и к лучшему, так как оригинальные интонации замечательны и полностью передают характеры персонажей. За музыку в игре отвечал композитор Кирилл Покровский, знаменитый прежде всего тем, что когда-то был клавишником первого состава группы «Ария». В рамках своей работы в «Арии» Покровский принял участие в создании альбомов «Мания величия» и «С кем ты?». Кирилл на протяжении долгого времени сотрудничал со студией Larian и писал музыку для каждой из их игр. Divinity: Original Sin стала его последним игровым проектом, так как композитор скончался 1 июня 2015 года в своём доме в Бельгии. Думаю, что музыка из этой игры надолго западёт вам в душу, так как она действительно очень красивая и пронизывающая.
Интерфейс для консольной версии игры был значительно переработан, с учётом того, что игроки привыкли не к тандему «мышь — клавиатура», а к игровому контроллеру. Я должен сказать, что разработчики сделали практически невозможное и перенесли данную RPG с ПК на приставки не только ничего не растеряв по пути, но ещё и улучшив то, что было в ней изначально. Сбор лута, традиционно осуществляющийся с помощью мышки и подсвечивания предметов на земле, теперь выглядит так: вы зажимаете соответствующую кнопку на контроллере, и вокруг персонажа возникает некая светящаяся зона, символизирующая его поле зрения. Отпускаете кнопку, и на экране появляется окно, в котором перечислены все предметы, которые увидел ваш герой. Из этого меню вы можете поднимать предметы, открывать сундуки, заглядывать в бочки и многое, многое другое. Всё это происходит гораздо быстрее и удобнее, чем в оригинальной версии игры. Вообще, в консольной версии всё основывается на радиальных меню: зажал триггер, появилась менюшка выбора персонажа, отклонил аналоговый стик в сторону нужного героя и дело сделано. Удобно, интуитивно понятно, быстро. Положительных изменений в управлении, а также улучшений интерфейса и правда очень много, что лишь увеличивает количество удовольствия, получаемого от игры.
Divinity Original Sin 07
Изменения в обновлённой версии затронули не только интерфейс и управление. В игру добавили совершенно новые квесты, а многие старые были переработаны и расширены. В игре появились и новые персонажи, среди которых есть те, кто готов присоединиться к вашей команде. Нового контента в игре столько, что её прохождение одним разом увеличилось на несколько часов, а ещё у вас появилась возможность увидеть совершенно новую концовку. Нельзя не отметить и похорошевшую визуальную составляющую. Были улучшены многочисленные эффекты, исправлены определённые недостатки оригинальной игры, например, дорисован довольно кривой интерьер некоторых зданий, а владельцы PC-версии игры и вовсе смогут насладиться ею в разрешении 4К. Но сейчас мы с вами говорим исключительно о консольной игре. Несколько подпортила мне впечатление не всегда удобная игровая камера. Хоть она теперь и способна вращаться на все 360 градусов, вы всё ещё не можете регулировать угол её вертикального наклона, что сильно ограничивает свободу обзора. Ещё расстроила неудобная система навигации. Мини-карта в игре практически бесполезна, а часто заглядывать на полную карту локации – не комильфо.
Divinity Original Sin 08
Divinity Original Sin 09
Признаюсь вам честно, я очень давно не играл в классические компьютерные RPG, сконцентрировавшись на консольных видеоиграх. Divinity: Original Sin Enhanced Edition сумела вернуть мне давно забытое чувство восторга, и всё это при помощи PlayStation 4. Разве это не чудо? Игра, вне всяких сомнений, заслуживает вашего пристального внимания. Я сейчас говорю совершенно серьёзно. В ней так много контента и возможностей, что в этом фэнтези-мире буквально растворяешься весь без остатка. Если вам категорически не хватает RPG уровня Baldur’s Gate и Arcanum – немедленно покупайте Divinity: Original Sin Enhanced Edition и приступайте к её прохождению. Это штучная игра ручной работы.
Плюсы:
Минусы:
Divinity: Original Sin Enhanced Edition – это лучший и самый яркий представитель жанра классических ролевых игр за последние годы. Разработчики из студии Larian вложили в своё детище всю душу, и ты отчётливо ощущаешь это на протяжении всего прохождения. Удивительная система кооперативной игры на одном экране позволит вам разделить восторг от Divinity: Original Sin со своим приятелем, отчего играть становится ещё интереснее. Удивительно, но словосочетание Enhanced Edition в названии в данном случае действительно означает улучшение игры во всех отношениях, а не только небольшие исправления ради того, чтобы продать её по второму кругу. Ты просто не можешь не влюбиться в этот сказочный мир, полный опасностей, юмора и увлекательных приключений. Без тени сомнений ставлю игре 9,5 баллов из 10 и ещё раз настоятельно рекомендую вам с ней ознакомиться.
Divinity: Original Sin на консолях — это вообще нормально?
Этой осенью все, кто купил Divinity: Original Sin, получили обновление игры до Enhanced Edition. Попутно расширенное издание вышло на PS4 и Xbox One — рука об руку с Wasteland 2: Director’s Cut.
Начинание это не только рискованное, но и в некотором роде миссионерское: эти две игры сосредоточили в себе все, что было характерно для многих ролевок на ПК пятнадцать-двадцать лет назад. Много текста, вид сверху, пошаговая боевка — народ и на PC-то от этого отвык, а у большинства консольщиков и привыкнуть возможности никогда не было.
В этот раз я проходил Divinity в кооперативе с человеком, который никогда ничего подобного не видел. Уже через пару часов он, выучив особый перк, бегал по городу, разговаривая с быками-прорицателями и петухами-моделями, начал выносить из домов картины и наотрез отказался помогать с сюжетным квестом, пока не украдет говорящую голову из местного цирка. Короче говоря, все прошло гладко.
Цвет волшебства
Судя по реакции поклонников на форумах, наибольший скепсис вызывала адаптация управления под геймпад. Но проблема эта надуманна — ту же Diablo 3 смогли переселить так, чтобы на консолях она игралась не менее удобно, чем на родной платформе.
Вот и у Divinity проблем с геймпадами не возникает. Ничего нового Larian изобретать не стали: положение снова успешно спасают круговые меню. Трудности с навигацией возникают лишь на поздних стадиях игры, когда инвентарь ломится от хлама. Мышкой в его дебрях рыться все-таки сподручнее, но это не так уж сильно мешает, автоматическая сортировка вещей очень к месту.
С навигацией в мире проблем тоже не возникает, бегать и крутить камеру стиками — в целом привычное занятие. Правда, могут возникнуть сложности со сбором добычи: когда в кучу свален десяток ящиков или после врагов на поле боя осталось слишком много трофеев, бывает непросто выбрать нужный. Но и эта проблема легко решается: зажимаете кнопку, вокруг персонажа проявляется широкая аура, и все попавшие в нее вещицы, контейнеры и активные предметы отображаются в отдельном окошке списком, остается лишь выбрать нужные. Очень удобно.
Здорово получился режим разделенного экрана для игры за одной системой. Все просто: вручаете другу геймпад, и он берет одного из главных героев под свой контроль. Пока вы относительно близко друг к другу, экран для вас общий, разошлись в разные стороны — экран разделился. При этом все элементы интерфейса сделаны так, что, когда один из игроков роется в сумке или, к примеру, убалтывает очередного торговца, все менюшки занимают строго его половину экрана. Почти совершенная реализация «диванного» кооператива.
К оружию! К оружию!
За прошедший с момента релиза год успели озвучить все диалоги в игре. Сколько труда в это было вложено, трудно вообразить — текста в игре хватит на добротный фэнтезийный роман. При этом качество озвучки радует ухо: актеры удачно дополнили образы доверенных им героев, сделав персонажей еще колоритнее. И сам подбор голосов удался — слушая грубый бас Мадоры или зомби Ника с его ярко выраженным британским акцентом, ловишь себя на мысли, что именно так их голоса и звучали у тебя в голове во время прохождения оригинала.
Появились бомбы, которыми можно заменить стихийную магию, когда позарез нужно воспользоваться уязвимостью противника. Их легко делать самому — система создания предметов не убавила ни в широте возможностей, ни в интуитивности, так что теперь игру можно пройти вообще без мага в команде.
Еще персонажей научили носить по оружию в обеих руках, что очень пригодится ворам и, как ни странно, магам, для которых добавили одноручные жезлы разных стихий. Сочетая их, можно добиваться любопытных эффектов в бою: в одну руку возьмите, к примеру, жезл, наносящий урон водой, в другую — электрический, и радуйтесь возросшей эффективности.
И это лишь самые очевидные добавки. Переделано буквально все, от ИИ монстров и наборов их способностей до системы генерации добычи в сундуках, которая теперь гораздо чаще подкидывает интересные вещицы. Даже если игра уже пройдена, повторный забег в Enhanced Edition постоянно будет преподносить сюрпризы, включая новые земли и серьезно переделанную концовку с полноценным эпилогом. Последнее, кстати, — главный повод заново пройти (или доиграть) Divinity, потому что раньше финал оставлял желать лучшего и разочаровывал, пожалуй, больше всего.
С выходом переиздания Original Sin стала красивее, удобнее, еще богаче на возможности и на порядок дружелюбнее к игроку, а свободу по-прежнему дарит ни с чем не сравнимую. Никто не будет указывать, куда идти, что делать и чем заниматься. Зависнуть, обчищая каждый встречный дом или разыскивая ингредиенты для выпечки пирожков и пиццы, здесь проще простого, и для игроков с PS4 и Xbox One это отличные новости — теперь для этого у них есть не только игры Bethesda.
Что изменилось в Divinity: Original Sin — Enhanced Edition по сравниванию с оригиналом?
Главная » Patch » Что изменилось в Divinity: Original Sin — Enhanced Edition по сравниванию с оригиналом?
Какие произошли изменения в Divinity: Original Sin — Enhanced Edition по сравниванию с оригиналом?
Список изменений (краткий):
поддержка контроллера, разделение экрана, полная озвучка, обновлённая история, новые персонажи и области, камера 360, жезлы, гранаты, новая система навыков, новая система лута, чести, тактический режим, DX11, 64bit…
Список изменений (полный):
Арты:
— Created new icons for dozens of existing interactable items that didn’t need icons before. E.g. fireplace, bed, chair, coals, coffin, lever, mirror, roadsign, rack, woodpile, ballista, sand pile, traps, mines…
— Completely new cutscenes
— Created Blood Altar
— Created picnic and suntanning art assets
— Created bolt stricken zombie
— Created sand creatures
— Created waterproof exploskeleton
— Created angry chest
— Created bloated corpse and feverish corpse
— Created poisonous mushroom
— Created spawners
— Created air ward
— Created earth ward
— Created elemental ward
— Created fire ward
— Created iron ward
— Created water ward
— Created enchanged armour
— Created cannister grenade and texture variations
— Created round grenade and texture variations
— Created grenade models and textures
— Created wand variations
— Updated fire surface
— UI container art for sheep
— UI container art for fishracks
— Icons for all primary and secondary stats, resistances, etc.
— Portraits for all talents
— Portraits for all abilities
— New portraits for more NPC variations and for more specific NPCs
— New icons for weapons (more variation)
— Can rotate the camera 360 in all areas
— Can rotate the camera 360 around all characters and objects
— New animations for Boars
— New animations for Bulls
— New animations for Cats
— New animations for Chickens
— New animations for Cows
— New animations for Crabs
— New animations for The Giant Crab
— New animations for Deers
— New animations for Dogs
— New animations for Jellyfish2
— New animations for Pigs
— New animations for Rabbits
— New animations for Rats
— New animations for The Rat King
— New animations for Roosters
— New animations for Sheep
— New animations for Spiders
— New animations for all the Cyclops type characters
— New animations for all the Death Knights
— New animations for the Walking Armours
— New animations for Demons
— New animations for the Void Dragon
— New animations for the Goblins
— New animations for the Catapult goblin
— New animations for the goblin tank
— New animations for the spitfire totem
— New animations for the imps
— New animations for the orcs
— New animations for the orc drummers
— New animations for the female orcs
— New animations for the orc shamans
— New animations for the shadow creatures
— New animations for the trife
— New animations for the skeletons
— New animations for the Sparkmaster
— New animations for the Exploskeletons
— New animations for the skeletal bard
— New animations for all zombies
— New animations for the giant mount
— New animations for the Source abomination
— New animations for the stone titans
— New animations for the artillery flowers
— New animations for the spider eggs
— New animations for the elemental rocks
— New animations for the evil mushrooms
— New animations for fanged butterflies
— New animations for Arhu
— New animations for Astarte
— New animations for the Giant Leandra in the dream scene
— New animations for regular NPCs
— New animations for throwing grenades
— New animations for dual wielding different weapon combinations
— New animations for using a wand
— New animations for all the elemental summons
— New animations for all wards
История:
— Madora’s dialogs and arc have been edited and revised.
— Jahan’s arc has been repaced and the delivery tweaked.
— Bairdotr’s arc ending has been moved to a unique region.
— Companions now banter with one another in addition to making one-off comments.
— Guardian Sourcerer situation added to beach cave entrance
— Journal entries improved and clarified
— End game redesigned, including several new regions, animations, puzzles, and encounters
— Important end-game character added
— End-game cutscene added after facing the Conduit
— Epilogue region added, featuring 10+ NPCs and new dialogs
— Zandalor, Icara, and Leandra arcs re-finished, including new encounters and dialogs
— Councillor Jake reimagined and rewritten
— Arhu «wizard-to-cat» animation added and used in dialogs
— Arhu encounters added throughout game
— Discoverable Arhu arc added
— Arhu arc completion situation incorporated into Act III
— Homestead sequence totally rescripted
— Homestead observatory (landing site) expanded and revised
— Zixzax and Weaver of Time resequenced and rewritten
— Cassandra, the Lich Queen rewritten and her arc revised
— Forest Spirit tied to outside quests and dialog added
— The Conduit’s involvement in Cyseal has been re-imagined, featuring new encounters and situations.
— Thousands of combat cries and variations added
— Item descriptions revised and added
— Tapestry of Time movies resequenced and amended
— New cutscene added to «the truth about the murder» conversation.
— Headless Nick Quest Revamped
— The Fair in Cyseal Improved
— Katarina the Fair and associated quests and dialogs added
— Stagemaster Chaucer and associated quests and dialogs added
— Fair audience will react to new quests— whether they’re alive or dead
— Aureus quests in part moved to new character Selenia
— Hortun and Charla Quest Added
— Skeleton trader added to Cyseal beach
— Guardians Character Arc Homestead
— General Alessa added to Homestead
— Mushroom riddle scenario has been redesigned
— Various dialogs and texts tweaked and revised to improve clarity
— Edited books, notes and dialogs of Thelyron and Evelyn so that they mention the White Witch.
— The orcs near Black Cove now explicitly say they’re looking for the Star Stone.
— The hooded person in the church (before Braccus) is now the Conduit. She now mentions Braccus’ Star Stone.
— When you find Thelyron before Braccus, he’s alone (Jake is no longer there). Thelyron tells you his story.
— After you fight Braccus, Arhu now appears and directs you toward the White Witch. He then sends you off to the Shelter Plane.
— Added a dual dialog after the Braccus fight and after Arhu to reflect on what you have accomplished and about what you should do now.
— Near the confrontation with Evelyn, orcs mention that they’re there to report about the Star Stone.
— At the confrontation with Evelyn, The Conduit was added… and she’s angry with Evelyn.
— After the confrontation with Evelyn, Arhu appears to send you to Braccus or to find the White Witch.
— Added a dual dialog after the Evelyn fight.
— After the confrontation with Evelyn, changed the dialog with Jake. He doesn’t lie anymore.
— In the Homestead, Zixzax now tells you about the functions of each room.
— In the Homestead, you can ask the Weaver of time to watch the Guardian movies again.
— After you return from the Homestead, Arhu will talk to you at any Waypoint in Cyseal. He gives you a teleporter pyramid.
— Rewrote the Shelter Plane dialogs with every new Star Stone.
— Arhu now appears at the entrance of Luculla to guide you toward the Witch’s cabin. If you haven’t done the Jake quest by now, he’ll tell you to go back instead.
— Samid (running miner) now appears more toward Silverglen— not at the entrance of Luculla.
— In the Witch Cave in Luculla, added a character that can foreshadow what the Witch will reveal.
— NPCs in the Luculla mines now mention Hiberheim and the White Witch.
— After finding the manual on how to kill Death Knights, player is urged to go to Sacred Stone. If you haven’t freed Icara yet, Arhu will tell you, but will also send you to the cabin first.
— If you missed the manual in the mines, Icara and/or Arhu will send you back.
— Rewrote and revamped all tutorials
— Redecorated the Conduit’s HQ in the Immaculate Cathedral.
— Added Conduit notes about her raising an army.
— Added a map in the Conduit’s HQ with Phantom Forest on it that the players comment on. Finding the map adds a map marker to your journal.
— When a companion has something to say about a topic, they will indicate this with an AD.
— Changed the flow and logic of all the companion dialogs so that they progress more logically. Anything new is immediately the main topic.
— After you learn the truth about Jake’s murder, you can now ask Arhu and Zixzax about the love triangle.
— Added the «Lore Quest»: this game wide quest informs you about the backstory and the Guardians. You can find «lore books» that add to this quest. Each of these books unlock a bit more of the story.
— Custom animation for Orc in Black Cove
— Custom animation for Imp Crafter in Hibberheim
— Custom animation for Dying Apprentice in Hiberheim
— Custom animation for Thelyron in Cyseal
— During the end game, different types of key players are provided (e.g. If you killed any of the main characters, they appear as zombies).
— There is a portal on the path to the final fight that spawns Death Knights and Zandalor jumps through.
— After the final fight, you get teleported to the Epilogue Region
— Beach at the West Gate of the Harbour Revamped
— Black Cove Nick Area Revamped
— Tactician Mode Traps Added
— Noxious Bulb Traps Added
— Elemental Mine Traps Added
— Phantom Forest Revamped
Звук:
— Audio options now has Master Volume slider
— All dialogues are voiced
— New, more fitting distribution of songs
— Players and companions sometimes let out a battle cry when performing skills
Создание персонажа:
— Can now cancel out of character customization
— Can now see what skills preset starts with
— Rebalanced preset builds (new skills)
— New preset Inquisitor
— Enchanter preset now starts with a wand
— Shadowblade preset now dual wields a dagger and a sword
— Wayfarer starts with a crossbow now
— Melee classes start with a grenade
Способности:
— A character can now dual wield two 1H weapons
— A new DW ability makes dual wielding characters better at it
Дизайн:
— Added Leandra to the tomb robber scene at the beginning of the game
— First time you meet Arhu at the gates, Arhu is a cat and transforms mid dialog
— Throughout the game, Arhu appears in catform or human form and talks about his different forms.
— Cassandra has locked up Arhu in catform. You need the Soul Forge spell from Cassandra and there are different ways to handle this. These all have a different impact on Arhu.
— Edited books, notes and dialogs of Thelyron and Evelyn so that they mention the White Witch.
— The orcs near Black Cove now explicitly say they’re looking for the Star Stone.
— The hooded person in the church (before Braccus) is now Leandra. She now mentions Braccus’ Star Stone.
— When you find Thelyron before Braccus, he’s alone (Jake is no longer there). Thelyron tells you his story. He kept up his end of the bargain, but Leandra betrayed him and struck him down.
— After you fight Braccus, Arhu now appears and directs you toward the White Witch. He then sends you off to the Shelter Plane.
— Added a dual dialog after the Braccus fight and after Arhu to reflect on what you have accomplished and about what you should do now.
— Near the confrontation with Evelyn, orcs mention that they’re there to report about the Star Stone.
— At the confrontation with Evelyn, Leandra was added and she’s angry with Evelyn.
— After the confrontation with Evelyn, Arhu appears to send you to Braccus or to find the White Witch.
— Added a dual dialog after the Evelyn fight.
— After the confrontation with Evelyn, changed the dialog with Jake. He doesn’t lie anymore.
— Rewrote the flow when entering the Shelter Plane.
— In the Homestead, Zixzax now tells you about the functions of each room.
— In the Homestead, you can ask the Weave of time to watch the Guardian movies again.
— In the Homestead, as you unlock rooms, ghostly NPCs from your past now appear in the Hall. They banter about your deeds.
— After you return from the Homestead, Arhu will talk to you at any Waypoint in Cyseal. He gives you a teleporter pyramid.
— Rewrote the Shelter Plane dialogs with every new Star Stone.
— Arhu now appears at the entrance of Luculla to guide you toward the Witch’s cabin. If you haven’t done the Jake quest by now he’ll tell you to go back instead.
— Samid (running miner) now appears more toward Silverglen— not at the entrance of Luculla anymore.
— In the Witch Cave in Luculla, added a character that knows the love triangle and can foreshadow what Icara will reveal.
— In the event that you go toward the mines (across the bridges) before solving the Witch’s cabin, Arhu pops up to suggest you find the White Witch first.7
— If you solve the mines before solving the White Witch, Arhu pops up at the end (after the mines collapse) to direct you toward the White Witch.
— NPCs in the Luculla mines now mention Hiberheim and the White Witch.
— After finding the manual on how to kill Death Knights, made it so that the player is urged to go to Sacred Stone. If you haven’t freed Icara yet, Arhu will tell you, but will also send you to the cabin first.
— If you missed the manual in the mines, Icara and/or Arhu will send you back.
— Introduced a new cutscene after freeing Icara.
— Redecorated Leandra’s HQ in the Immaculate Cathedral.
— Added Leandra notes about her raising an army.
— Added a map to the HQ with Phantom Forest on it that the players comment on. Finding the map adds a map marker to your journal.
— When a companion has something to say about a topic, they will indicate this with an AD.
— Changed the flow and logic of all the companion dialogs so that they progress more logically. Anything new is immediately the main topic.
— After you learn the truth about Jake’s murder, you can now ask Arhu and Zixzax about the love triangle.
— Added the «Lore Quest»: this game wide quest informs you about the backstory and the Guardians. You can find «lore books» that add to this quest. Each of these books unlock a bit more of the story.
— Custom animation for Orc in Black Cove
— Custom animation for Imp Crafter in Hibberheim
— Custom animation for Dying Apprentice in Hiberheim
— Custom animation for Thelyron in Cyseal
— Created new level: Gnik Barc Nni
— Leandra’s voice triggers here and there at the Gnik Barc Nni
— The trife is the bartender at the Gnik Barc Nni
— Esmeralda and the Duke are in the Gnik Barc Nni
— Sam is at the Gnik Barc Nni but as a skeleton cat
— Zixzax + Weaver are at the the Gnik Barc Nni
— Icara is looking for Leandra at the Gnik Barc Nni
— Jake is a human again at the Gnik Barc Nni
— Special behaviour when you try to fight at the Gnik Barc Nni
— THere is creepy stuff going on at the Gnik Barc Nni, like rotating paintings etc
— THere is a basement and 2 floors at the Gnik Barc Nni, the top floor triggers combat
— Extra Homestead areas for endscene created
— During the end game, different types of key players are provided (e.g. If you killed any of the main characters, they appear as zombies)
— Leandra and Icara can be soulforged and they become Icandra
— Final area in the game re-created
— There is a portal on the path to the final fight that spawns Death Knights and Zandalor jumps through
— After the final fight, you get teleported to the Source Academy
— Source Academy: Source Hunter captain dialog
— Source Academy: dialog with Icara/Zandalor
— Added The Divine’s Speech to Zixzax’s desk8
— Beach at the West Gate of the Harbour Revamped
— Black Cove Nick Area Revamped
— Tactician Mode Traps Added
— Noxious Bulb Traps Added
— Elemental Mine Traps Added
— Phantom Forest Revamped
— Rewrote and revamped all tutorials
— Rephrased a lot of stat, ability, talent and item tooltips
— Rephrased combat log a lot (e.g. Dice rolls)
— Quest markers are added to the map to keep track of the main quest or when locations are specifically mentioned.
— There are no longer skillbooks that are «unique» and only hidden in the world. There are still skillbooks hidden in the world (replaced with up to level and up to date skillbooks) but if you miss them, they may still show up in loot or specialized shops.
— Spark Master’s party mode is real now. He has confetti and he’s not afraid to use it.
— There is a skill called «Summon Zombie Nick»
— The Summon Zombie Nick has his own model, icon, stats and skill
— If anyone in your party has an important item someone needs, this item will be seen as «shared» and you won’t have to ask for it anymore and transfer it from one inventory to the other
— If anyone in your party can identify, an item in your inventory can be identified without having to give it to them
— If anyone in your party can repair, an item in your inventory can be repaired without having to give it to them
— Ice King Talent and Demon Talent are incompatible with each other
— Backstab Talent no longer requires Rogue Lore
— Resistdead cannot be combined with leech and vice versa
— Raistlin cannot be combined with lonewolf and vice versa
— Demon now only requires firespecialist 4 instead of 5
— Iceking now only requires waterspecialist 4 instead of 5
— Iceking now only requires waterspecialist 4 instead of 5
— New status Oiled
— Certain objects should not drop from treasure chests (e.g. Intestines. That’s just gross.)
— Creating the Buffalo Sword will now autolevel it to the crafter’s level
— Opening a backpack costs zero AP
— Can now create ARM_Wood_Torso_Barrel_A with barrel and rope
— Crafting a spear now destroys the knife/dagger you make it with
— Can now combine arrowhead with all potion sizes
— Parchments no longer read «Use to read» if they are just ingredients and if they are not readable
— Special parchments with text now have a special name
— Max resistance of player chars was capped to 80%, this is now 100%
— Wolgraff has dual wielding
— Jahan starts with 9 INT
— Ismashell gives you a unique treasure
— Mephisto trade table is consistent with the dialog.
— Spider boss in BC gives you a unique treasure9
— Troll king in Luculla gives you a unique treasure
— Specific treasure for the new NKCI dream area
— Learning a skill from a book does not cost any AP
— Changed movement bonuses and penalties on unarmed, weapons and armour
— Zixzax has better gear and combat behaviour
— Tweaked perception checks
— Improved archer behaviour when enemy was near
— Don’t use charm on Charmed | AggroMark | Dying | Wounded | Petrified | Frozen | Fear | KnockedDown | Infected | Stunned
— Revamped weresheep fight
— Archer should not try to shoot enemies that can’t be seen
— Improved AI behaviour around oil surfaces and clouds
— Created extra henchmen
— Bleeding and the Leech talent are still a strong combination, but cannot be abused anymore
— Leadership gives less of a damage boost and more crit chance
— 2H ability boosts crit
— Crossbow ability boosts crit
— Eagle Eye talent now requires Rogue ability
— Eagle Eyes talent inverts the ranged cth penalty.
— Avoid Opportunists requires RangerLore 1
— Updated ranged penalty formula to scale better into late game and high PER values.
— The way armour was being calculated has been improved so that it matters more to keep your armour score up to par with your level.
— The way saving throws against statuses were being calculated (along with Willpower and Bodybuilding) was improved and scales better, from the start of the game till the end of the game.
Трудности:
— Replaced easy difficulty mode with «Explorer»: regular AI will not use crowd control skills (bosses may use them)
— Replaced hard difficulty mode with «Tactician»: regular AI has extra skills, abilities, scrolls, special arrows, grenades and potions
— Introduced new «Honour». Same setting as Tactician, but you only have one savegame Localisation
— Provided more context for translators so that quality of translation improves
— Proofread all dialogues in French
— Proofread all dialogues in German
— Added Spanish localization
Бой:
— Some enemies have familiars (e.g. a dog). These creatures’ behaviour has been scripted so that they all behave the same now. When their master dies and you leave them alone, they will remain neutral.
— Assassins will try to backstab, and will use invisibility potions if they have them.
— All ghosts may inflict Chilled status on melee attack.
— Changed the appearance and the stats of the false Source Hunters in the Cyseal mirror dungeon fight.
— Headless zombies are fast but blind. As long as the player keeps moving, zombies will have to look for them.
— Renamed the mutating dogs in Cyseal, Toxa and Sheba, to Canine Monstrosity after they mutate.
— Zombies are slow and have low AP but are deadly.
— Troll toll in Luculla: Grumble has 3 boars
— Troll toll in Luculla: Fumble has 3 earth elementals
— Troll toll in Luculla: Archibald has 3 slugs
— Added Death Blaster to Pontius Pirate’s ship.
— Infiltration mechanics: certain enemies will only attack you after they STILL see you after x seconds, x is shorter in tactician and honour mode
— Defined recognizable groups and archetypes for orcs, goblins, immaculates
— Overhauled the Troll King’s cave
— Overhauled the end fight completely
— All archers must have a dagger so that they can switch when you come too close New Combat Features
— Added Radagoth to the game, on the west beach of Cyseal.
— Immune to lightning and poison, may stun melee attackers.
— Sand golem
— Waterproof exploskeleton
— Enchanted armour
— Soul of desperation
— Angry chest. Spits gold and bites.
— Enemy skill Arcane Vortex
— Enemy skill Windwalker
— Enemy skill Iron command
— Enemy skill Dark Avenger
— Enemy skill Summon Nether Jester
— Enemy skill Delayed Projectile
— Enemy skill Remorse
— Enemy skill Metal Rain
— Enemy skill Purifying Tide
— Enemy skill Liquid stone11
— Enemy skill Consume Life Force
— Enemy skill summon spitfire totem
— Enemy skill Void Hail
— Enemy skill Earth Shard
— Enemy skill Blood Spit
— Enemy skill Barbed Hair
— Enemy skill Chitin Dart
— Enemy skill Spore Spit
— Enemy skill Void Shard
— Enemy skill Gold Spit
— Enemy skill Shackles of Pain
— Enemy skill Decaying Touch
— Enemy skill Mark of Death
— Enemy skill Wind Walker
— Enemy skill Crawling Infestation
— Enemy skill Summon Poison Slug
— Enemy skill Summon Enchanted Armor
— Enemy skill Earth Spray
— Enemy skill Shattered Stone
— Enemy skill Norok’s Stun Shout
— Enemy skill Tiny Metal Rain
— Bloated corpse. Creates poison cloud when damaged.
— Feverish corpse. Explodes when damaged.
— Unholy altar. An altar can heal HP of NPCs.
— Protection crystal, needs to be destroyed to make an NPC vulnerable (e.g. Braccus fight)
— Void crystal
— Poisonous mushroom, you can shoot it and it’ll create a poisonous cloud.
— Spawners (pitch dark tunnels) are static objects that can spawn creatures as long as it is not destroyed or as long as combat lasts.
Ауры:
— NPCs can have or cast an aura that affects nearby allies
— Fire Aura
— Ice Aura
— Air Aura
— Earth Aura
— Initiative Aura
Палаты:
— A ward spreads an aura that grants powers to their owners. Wards are protectors and don’t fight. They float so are immune to surfaces. Some wards cannot move, some follow their owners.
— Air ward.
— Earth ward.
— Elemental ward.
— Fire ward.
— Iron ward.
— Water ward.
Ловушки:
— Cyseal Traphouse Courtyard Ooze Pit Sequence
— Cyseal Traphouse Courtyard Ooze Pit Key Sequence
— Cyseal Traphouse Courtyard Ooze Pit Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Courtyard Ooze Pit Key Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Courtyard Elemental Mine Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Entrance Room Gas Pit Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Lava Room Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Lava Room Key Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Projectile Room Sequence Hardcore
— Cyseal Traphouse Projectile Room Key Sequence Hardcore
— Cyseal Graveyard Entrance Trap Sequence
— Cyseal Graveyard Entrance Trap Sequence Hardcore
— Cyseal Undertaker Hut Trap Redone
— Cyseal Undertaker Hut Trap Redone Hardcore
— Cyseal Tavern Cellar Trap Hardcore
— Black Cove Totem Trap 1
— Black Cove Totem Trap 1 Hardcore
— Black Cove Totem Trap 2
— Black Cove Totem Trap 2 Hardcore
— Black Cove Pirate Office Key Hardcore
— Black Cove Ramp Down to Harbor
— Black Cove Ramp Down to Harbor Hardcore
— Black Cove Harbour Totem Trap
— Black Cove Harbour Totem Trap Hardcore
— Black Cove Harbour Gas Pit Trap
— Black Cove Harbour Gas Pit Trap Hardcore
— Black Cove Harbour Trap Multiple Solution
— Black Cove Harbour Trap Multiple Solution Hardcore
— Luculla Forest South East Cathedral Road
— Luculla Forest South East Cathedral Road Hardcore
— Luculla Forest South West Cathedral Road
— Luculla Forest South West Cathedral Road Hardcore
— Hiberheim Castle Corridor Trap 1
— Hiberheim Castle Corridor Trap 1 Hardcore
— Hiberheim Castle Corridor Trap 2
— Hiberheim Castle Corridor Trap 2 Hardcore
— Hiberheim Castle Corridor Trap 3
— Hiberheim Castle Corridor Trap 3 Hardcore
— Hiberheim Castle Corridor Trap 4
— Hiberheim Castle Corridor Trap 4 Hardcore
— Hiberheim Castle Troll King Trap
— Hiberheim Castle Troll King Trap Hardcore
— Hiberheim Telekinesis Room
— Hiberheim Telekinesis Room Hardcore3
— Hiberheim Prison Passage
— Hiberheim Prison Passage Hardcore
— Hiberheim Castle Treasure Room Corridor Trap
— Hiberheim Castle Treasure Room Corridor Trap Hardcore
— Hiberheim Wishing Well Trap
— Hiberheim Wishing Well Trap Hardcore
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 1
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 1 Hardcore
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 2
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 2 Hardcore
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 3
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 3 Hardcore
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 4
— Phantom Forest Hunter’s Edge Trap 4 Hardcore
— Phantom Forest Hortun and Charla Cellar Trap
— Phantom Forest Hortun and Charla Cellar Trap Hardcore
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 1
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 1 Hardcore
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 2
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 2 Hardcore
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 3
— Phantom Forest Druid Dungeon Trap 3 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Sneak Route Part 1
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Sneak Route Part 1 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Sneak Route Part 2
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Sneak Route Part 2 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 1
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 1 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 2
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 2 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 3
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Trap Route Part 3 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 1
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 1 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 2
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 2 Hardcore
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 3
— Phantom Forest Inner Sanctum Entrance Puzzle Route Part 3 Hardcore
Статусы:
— Fortified and Frozen adds % of armor instead of standard value
— You need bodybuilding as a saving throw against Frozen
Капитальный ремонт системы навыков:
— Tier system: each skill belongs to a tier: novice, adept, master
— Skill Abilities now grant a certain number of skills that can be learned in one or more tiers
— Rebalanced skills: damage, AP cost, cooldown, chances of setting a status, distance, AoE radius…
— To encourage non-damage skills (set status, help allies), these skills were buffed
— As the player invests in the Skill school ability, the cooldown reduction is calculated more fairly, better scaled.
— Moved skills around so that learning skills become progressively cooler (i.e. you can learn certain skills sooner now, but other skills have become higher level)
— Removed skills that felt like copies so that skills are original and unique and so that certain schools are the only ones that have certain powers and statuses
— A lot of skills got new effects, especially master tier skills that now look like total overkill
— Splintered Arrow (Ranger): explodes into splinters on impact and distributes damage among enemies in range
— Boulder Bash (Earth): a concrete ball of stone falls from the sky on the target
— Mass Healing (Water): an AoE healing skill
— Decaying Touch (Source): inflicts a status on an enemy so that he takes damage from healing skills and potions (instead of healing, obviously)
— Coup De Grace (Fatality, Rogue): does 3 times regular weapon damage on targets with low HP
— Crawling Infestation (Rogue): plants an egg on an enemy that «comes out» after a certain amount of turns. When the egg comes out, the enemy dies and is replaced by a spider.
— Shackles Of Pain (Warrior): creates a «damage link» between the target and the warrior, target takes half the damage the warrior receives
— Shadow Step (Rogue): teleport to the back of an enemy, backstab, and jump back to original spot
— Netherswap (Air): switch the position of two characters
— Rain Of Arrows (Ranger): rain down arrows from the sky
— Summon Ooze (Earth): summon an ooze
— Target Corpses (Ranger): ranger aims at all corpses in a radius and explodes them all
— Taunt (Warrior): enemies find the taunter more interesting to attack
— Hoverfeet (EtherealSoles, Rogue): the rogue can walk over surfaces
— Elemental Tortoise (Warrior): shield stance that makes all your elemental resistances go up by 50%
— Barbed Wire (Warrior): shield stance that makes you reflect damage
— Adrenaline (Rogue): gain AP this turn (you lose this AP next turn)
— Created new skillbooks and scrolls
— Added new skillbooks and scrolls to shops and treasure generation
— Replaced manually placed skillbooks and scrolls in the world with appropriate ones
— Created AI scripts so that AI can use new skills
— All summons have a unique skill5
— Earth Summon can now also cast BoulderBash
— Spider Summon now has a Weakening Touch skill (Spider bite)
— Undead Summon now has a Draw Blood skill
— Greater Undead Summon now has a Taunt skill
— Wolf Summon now has a Bleeding skill (Neck bite)
— Fixed stats and equipment of Ooze Summon
— Spider now does piercing damage
— ImmuneToFreezing is now a water skill and also cures freezing
— ImmuneToBurning is now a fire skill and also cures burning
— Elemental Shield skills totally redone
— Self Immolation grants temporary fire resistance
— TargetedPerception lasts longer
— Farseer also gives 50% cth extra with ranged weapons
— Tornado now also clears INVISIBLE, BURNING, WARM, HASTED
— TreatPoisoning now gives temp boost to poison res
— Infect now plants an Infectious Disease
— Infectious Disease now also decreases bodybuilding
— Healing skills heal a percentage of HP and not with a levelmap
— Some master tier skills can only be cast once per combat
— Remove petrification skill is now called Wind Of Change
— Remove petrification skill can now also remove Slowed status
— ExplodeSelf skill now gives preview instead of immediately executing
— Bomber Go Boom skill now gives preview instead of immediately executing
— Survivor’s Karma grants more crit chance and it lasts longer
— FirstAid now also heals you a bit
— FirstAid now also cures infectious disease
— Doctor now also gives you bodybuilding for a while
— Doctor now also cures diseased
— Lightning Strike is now called Thunder Jump
— Cleansing Water can now fix Decaying Touch
— Melee Defensive Stance does not give a CTH penalty but a damage penalty
— Melee Defensive Stance gives more armor boost
— Melee Power Stance gives movement boost
— Ranged Precision Stance does not give AP penalty but movement penalty
— Immune To … skills now also freeze/burn/stun/poison on contact so that the skills are less underwhelming
— Splinter Arrow hit radius is now larger so that it’s harder to catch only one enemy in its radius
— Mass Heal now heals less but over more rounds (slower)
— Bless now also removes Cursed status
— Farsight: also cures Blinded
— Can cast FirstAid and doctor in a larger radius
— RemovePetrification also cures stunned status now
— Malediction removes blessed status now
— EarthSpray now has less chance to petrify targets because OP
— Tornado’s Chance to remove surface is now a lot higher
— BlessedEearth now removes curse
— Shackles of pain now shares 100% of the damage instead of 50%
— Inspire also gives 1 CON now
— FireSurfaceSelf gives 25 Fire res but also clears freezing and stunned
— BurningTouch does more damage
— Firesurfaceself cleans frozen and stunned in a 4m radius and gives everyone in a 4m radius some fire res
— Malediction now both curses and weakens
— Precise Incision does 1.5 times your weapon damage instead of 1/3 of it
— Eye Gouge does 100% your weapon’s damage instead of 1/3 of it
— Lacerate does 1.5 times your weapon damage instead of 100%
— Resurrection Skill heals for 50%
— Resurrection can not be found as a scroll, this is now a Resuscitate scroll which costs 10 AP, heals for 20%
— Summoning the little bomber costs 2 AP instead of 8 AP
— The little bomber does a little less damage
Гранаты:
— New item Armour Piercing Grenade
— New item Nailbomb
— New item Razzle Dazzle Grenade
— New item Firestorm Grenade
— New item Meteor Grenade
— New item Love Grenade
— New item Plague Grenade
— New item Nightmare Grenade
— New item Frost Grenade
— New item Holy Hand Grenade
— New item Tremor Grenade
— New item Thunderbolt Grenade
— New item Smoke Grenade
— New item Toxic Grenade
— New item Water Balloon
— New item Oil Flask
— New item Poison Flask
— New talent Pinpoint improves accuraccy
— New talent Slingshot improves distance
— New item for creating grenade(s): empty perfume bottle
— New item for creating grenade(s): empty cannister
— New item for creating grenade(s): empty grenade
— New item for creating grenade(s): empty flask
— New item for creating grenade(s): sovereign’s orb
— Created AI scripts so that AI can use grenades
Крафт (ремесло):
— Any bottle + hammer = broken bottle
— Broken bottle + empty round grenade = armor piercing
— Poison + empty round grenade = Mustardgas
— Intestines or rotten eggs + canister = chem warfare
— Bottle + oil barrel = bottle of oil
— Bottle of oil + fuse = molotov cocktail
— Rope + rope = fuse
— Tormented soul + canister = terror grenade
— Pixie Dust + Empty Perfume bottle = love grenade
— Magic star fish (any) + empty holy grenade = holy hand grenade (healing)
— Air res potion + canister = Flashbang
— Jellyfish mushroom + canister = Flashbang
— Bottle or cup or barrel or bucket of water + intestines = water balloon
— Earth essence + canister = tremor grenade
— Water essence + empty round grenade = ice grenade
— Fire essence + empty round grenade = fire grenade
— Bottle or cup or barrel of OIL + empty flask = oil flask
— Added ingredients to treasure generation
— Added grenades to treasure generation
Новые достижения (achievements):
— Efilesin
— Father Lucifer
— Hey Hey Do The Zombie Stomp
— Kill With Power
— Memory Motel
— Never Say Die
— Sister of Mercy
— Stray Cat Strut
— That Voice Again
— The Glimmer Twins
— Wolfpack
— You’ve Got That Something Special
Экран загрузки:
— New hints appear during the loading screen
Жезлы:
— Added wands to the game. Wands come in different elemental versions and can shoot projectiles. They also grant you a certain skill with a limited amount of uses. The skill they grant is always a bit higher level than what you’re used to.
— New item for creating inert wand
— Added crafting combinations to create wands
— Added wands to treasure generation
— New ability: Wand Loot Generation Overhaul
— Treasure tables were completely re-balanced
— More specific treasure tables were created for specific encounters and locations
— Certain treasure tables were joined together to help the new random in reaching its true assured variation algorithm
— Shopkeeper inventories were completely re-balanced
— Skillbook traders now offer a better array of skillbooks
— Now uses a different type of random, call it «counted randomness», where drops are assured instead of having a lower or higher chance of dropping
— Treasure is generated the first time the level is loaded and saved in the savegame
Снаряжение:
— Every item now has a description
— Gear now drops more logically and progressively (e.g. You can find a wood axe early on in the game, because it’s a tool and not an advanced weapon. You will not find it in mid or late game anymore. In the same vein, you won’t find a double headed battle axe early on in the game anymore. In the original game, item progression felt very random.)
— Higher level gear no longer has names that feel unappropriate for high level items. (E.g. Mid level and high level items no longer get prefixes like Rusty and Broken.)
— Damage, crit chance and AP cost of all weapons was rebalanced.
— THe blocking chance of shields is higher at the beginning of the game
— Crossbows can now drop from level 1 onwards
— Most requirements have gone down
— Created DIY items. These are weapons that can be upgraded. Every upgrade also upgrades the weapon level. Charla (Cyseal beach) sells the base weapons. There is a manual with instructions available in the world. All upgrades are hidden in the world and must be found by the player.
— Shields break more often, have less durability
— Removed the default resistances on leather armor and metal armor
— Sarongs no longer have an INT requirement
Интерфейс (UI):
— In the inventory, you can have the sort functionality fill in empty slots to clear empty gaps
— Crafting UI was added
— In the crafting UI, you can experiment and look for valid combinations. Unlocked recipes give quick access to crafting combinations you have already found.
— All tooltips (skills, equipment) follow a general everything is always in the same order, and icons immediately clarify what the numbers are about.
— Tooltip borders look less bulky
— Most in-game actions are now listed in the skill window, with their own neat little icon. This way, game actions can be mapped to the Hot Bar. This gives the user multiple ways of doing things and makes it easier for people that play with a controller. (E.g. Attack ground, delay turn, disarm trap, end turn, enter sneak, flee, identify, repair, pick lock)
— Arhu’s remote control for the Sparkmaster has an actual user interface design that looks like a remote control. (You used to interact with it through a dialogue.)
— Added a new tab to the skill window for skills that were granted by equipment (e.g. Skills granted by wands but also skills granted by magical equipment)
— Created activesearch for controller mode
— Hot Bar has improved glows
— Updated «End Turn» button highlight on the Hot Bar
— Combat turn order revamped
— Hold In Hand functionality and UI for controller mode
— Improved context menu with actions on items
— New EE logo
— All UI have bigger canvases to prevent cutoffs
— New Examine UI
— Journal shows newest quest entries on top
— Loading screen new art and animations
— Difficulty mode artwork in main menu
— Tooltips about buttons in main menu
— Messagebox reskin
— Messagebox New Skill new art and animation
— Overhead information improvements, new art and icons
— Target all party members and summons via portraits
— All statuses have names, descriptions and icons
— Save/Load UI displays an icon next to Honour savegames
— Improved equipment compare functionality, also in trade UI
— Improved tutorial messaging system
— Support improved tutorial system with highlights and showing elements on certain coordinates
— Waypoint UI displays current waypoint
— New cursors for magic and throw actions
Движок:
— Compile in 64bit
— Use DirectX11
— Splitscreen support: rendering
— Seamless splitscreen
— Splitscreen support: show UI on one half
— Controller support (input)
— Context sensitive icons in the world
— Input in splitscreen: Link PlayerIDs to UIs to send input to the correct Uis
— Insane amount of optimizations
— Multithreading: Offload animation update
— Multithreading: Offload effects
— Multithreading: Offload UI
— Multithreading: Offload manager updates where possible
— Multithreading: Offload server
— Multithreading: Rendering
— Support grenades
— Support wands
— Support all the new hardcore requests from the designers
— Controller input: Never auto-avoid surfaces with controller
— Controller input: Sensitivity scale for thumb sticks
— Created Controller UI for Inventory
— Created Controller UI for Quest log
— Created Controller UI for Trade
— Created Controller UI for Dialog
— Created Controller UI for Stats
— Created Controller UI for Equipment + paperdoll
— Created Controller UI for Minimap
— Created Controller UI for Mainhud
— Created Controller UI for Skill UI
— Created Controller UI for Henchman UI
— Created Controller UI for Character creation
— Created Controller UI for Character assignment
— Created Controller UI for Chat
— Created Controller UI for Combat log
— Created Controller UI for Containers
— Created Controller UI for Crafting
— Created Controller UI for Generic message box
— Created Controller UI for In-game notifications
— Created Controller UI for Main menu
— Created Controller UI for Combat UI
— Created Controller UI for Book UI
— Created Controller UI for Target info
— Created Controller UI for Player portraits
— Created Controller UI for Options21
— Created Controller UI for Overhead dialog
— Created Controller UI for Profile
— Created Controller UI for Quickslot bar
— Created Controller UI for Tooltips
— Created Controller UI for Waypoints
— Created Controller UI for Lobby
— Created Controller UI for DLC
— Created Controller UI for RPS minigame
— Trading UI has Sell Junk functionality
— Supports cursor mode with controller
— Controller UI has radial for party member selection
— Controller UI has radial for choosing main UI
— Impltemented Controller D-pad functionality
— Supports vibration on controller
— Select amount and split is controller friendly
— New skills automatically go to next free slot on hotbar
— Shows paperdoll in equipment screen
— Show Backstabbing area as a preview
— Support 4K
Экономика:
— Gear, loot, items: game economy was completely rebalanced.
Магическое снаряжение:
— Magical gear can now grant a skill
— Magical gear can now reflect damage as a certain type of damage
— Contact boosts granted by magical items don’t last long (OP)
— New magical boosts were created, existing ones were rebalanced. There’s more variation now and more different combinations are possible.
— Magically boosted gear now becomes progressively more interesting as you go through the game: magical boosts become stronger as you level up, so «old» low level items become less interesting.
— Magically boosted gear comes in 5 tiers: uncommon, rare, epic, legendary and divine. You will not find divine items early on in the game, but as you level up, uncommon and even rare items become more commonplace.
Новые звуковые эффекты:
— Repair
— Bloated corpse
— Pick up crystal
— Generic notification
— Goblin drum
— Fountain
— Splintered arrow
— Boulderbash
— Mass healing
— Decaying touch
— Fatality
— Crawling infestation
— Shackles of pain
— Shadow step
— Netherswap
— Rain of arrows
— Summon ooze
— Target corpses
— Taunt
— Hoverfeet
— Elemental tortoise
— Barbed wire
— Adrenaline
— Gaspit flower trap
— UI sound updates, e.g. Select panel, level up, quest complete, savegame
— Ghost death
— Armour Piercing Grenade
— Nailbomb
— Razzle Dazzle Grenade
— Firestorm Grenade
— Meteor Grenade
— Love Grenade
— Plague Grenade
— Nightmare Grenade
— Frost Grenade
— Holy Hand Grenade
— Tremor Grenade
— THunderbolt Grenade
— Smoke Grenade
— Toxic Grenade
— Water Balloon
— Oil Flask
— Poison Flask
— Zombie Nick grenade23
— Tombstone animation
— Dreamscene with Leandra (laughter, breathing, spawning, rage, death)
— Angry chest explosion
— Undead bard
— Stone door sliding open
— Spawn sounds for different creatures
— Idle wands
— (un)sheathing wands
— Dual wielding wands
— Using wands
— Custom imp animations: angry, dying, sad, sneaky
— Custom NPC animations: booing, cheering
— Lying down
— Updated drinking, using, crafting
— Ambient updates, e.g. Bellegar, Homestead, Gnik Barc Nni, but also generic like graveyards
— Updated orc effects: drinking, idling, death, emotes
— Updated various animal effects: cat, chicken, deer, pig, rabbit, boar, rat…
— Wards
— Spawners
— Spitfire totem
— Ooze summon
— Walking armour
— New and updated zombie effects
— Updated ballista sounds
— Blood altar Script Improvements
— Some chars that were setonstage now use appear so they use spawning animation
— Some chars that were setonstage are now actual summons
— AI doesn’t heal zombies
— AI doesn’t use resurrect on summons
— AI should not retaliate on dead characters
— Slow arrow will not be used on frozen target
— Freezing arrow will not be used on slowed target
— CreateSurface takes lifetime argument now
Новые визуальные эффекты:
— Ward spheres
— Ward spawning, hit, death
— Ward healing
— Tomb opening effect
— Earth projectiles
— Earth spray
— Question mark
— Auras
— Liquid stone beam
— Earth spell impact
— Void Crystals
— Air skill materials
— Chitin projectile
— Gold projectile
— Camera shakes added and adjusted to several effects
— Earthquake skill
— Ethereal soles
— Lucky four leaf clover
— Iceshard trap
— Wollocks totem burn
— Iron Command skill
— Mark of death
— Witchcraft generics
— Bonepile
— Teleport smoke
— Metal Rain enemy skill
— Midnight oil changes
— Tapestry repair materials
— Fire totem
— Become Air skill
— Magic Halo
— Summon ooze spawn and death
— Wind Walker skill
— Taunt
— Water summon split, death, spawn
— Water hit
— Fatality skill
— Electricity projectile
— Watersplashes
— Move materials and textures
— Stone Soul
— Dark Avenger skill
— Remorse skill
— Nether Swap skill
— Crawling Infestation skill
— Corpse explosion skill
— Shackles of pain skill
— Light pillars
— Shattered Stone skill
— Wind Up Toy update
— DaggersDrawn skill update
— Lacerate skill update
— CloakAndDagger skill update
— EyeGouge skill update
— PreciseIncision skill update
— VenomousStrike skill update
— Crab water spit
— Trip
— Consume Life Force
— Boulder Bash impact
— Survivors karma revamped
— First Aid skill update
— Treat Poisoning skill update
— Decaying Touch skill update
— Targeting a position
— Added impact position effects (healing, ice and witchcraft)
— Adjusted witchcraft charm
— Adjusted vamperic touch
— Elemental Tortoise skill
— Redone Tactical Retreat
— Added Tenebrium staff effect
— Added Tenebrium wand effect and projectile
— Luculla Forest Witch Cabin Dome Material/Animation
— Icandra effects
— Barbed Coat skill
— Blink skill
— Sandcorpse explosion
— Updated Storm skill
— Updated Water Elemental spawn/death
— Added angel wing variation
— Adjusted healing effects
— Armour Piercing Grenade trail, explode
— Nailbomb trail, explode
— Razzle Dazzle Grenade trail, explode
— Firestorm Grenade trail, explode
— Meteor Grenade trail, explode
— Love Grenade trail, explode
— Plague Grenade trail, explode
— Nightmare Grenade trail, explode
— Frost Grenade trail, explode
— Holy Hand Grenade trail, explode26
— Tremor Grenade trail, explode
— THunderbolt Grenade trail, explode
— Smoke Grenade trail, explode
— Toxic Grenade trail, explode
— Water Balloon trail, explode
— Oil Flask trail, explode
— Poison Flask trail, explode
— Zombie Nick grenade trail, explode
— Updated Flare explosion
— Cave entrance
— Dragon teleport fx
— Sea mine
— Cripple skill
— Boreas skills
— Dark minion death effects
— Avatar skills
— Prison door fx
— Ballista fx
— Trife spawning
— Selection sphere
— Weaver of time aura
— Master skill hail
— Tornado skill updated
— Mass disease update
— Wand effects
— Adrenaline skill
— Adjusted Stun fx to fit new animation timing
— Endgame magic door
— Infectious flame updated
— Special arrow effects
— Overall, changed billboards to decals
— Homestead is on fire!
— Updated Staff of Magus skill
— Mass Slow skill
— Spider balls update
— Petrification death adjusted
— Deadly spore projectile updated
— Soul of desperation skill
— Blood projectile skill
— Shambling Oak wand skill
— Feverish and bloated corpse
Тактический режим:
— At the Cyseal Abandoned House, the archer has Nether Swap.
— At the Cyseal west gate, there are two extra enemies: bolt-stricken zombies.
— Bibius and Junius get help from their dog Tuesday. Junius has an oil grenade and Bibius has a Nailbomb.
— In the dog ambush fight near the trapdoor, AI has extra skills and a grenade.
— In the fields near the West gate, archers will target bloated corpses.
— In the fields near the West gate, there’s an extra Waterproof Exploskeleton.
— In the tunnel underneath the small graveyard in Cyseal, 2 Exploskeletons spawn behind the player in the easy fight.
— In the tunnel underneath the small graveyard in Cyseal, the Scorcher has an Ethereal Soles shout and Purify.
— Near the zombie carriage, a pitch dark tunnel was added.
— Ragequin can create scorching surfaces and his ghost can use Blitz Bolt. His archers have special arrows.
— The AI in the orc landing fight in Cyseal can make the barrels explode.
— The false Source Hunters in the mirror dungeon fight have summon skills.
— The Lighthouse fight has a Ward protecting the ghoul.
— The orc landing fight in Cyseal has 2 extra cultists.
— The second fight of the Wulfram escort quest has become a lot tougher: extra archers with special arrows and an extra Decapitator.
— THe skeleton ambush
— THe Undead Pyromancer west of Cyseal has one more fire summon and some extra skills.
— Toxa and Sheba have Crawling Infestation.
— Toxa and Sheba may inflict Disease to melee attackers.
— Tutorial fight in Cyseal has 2 more archers, one of them has a special arrow. Lieutenant has grenade.
— Undead encounter north of Cyseal, the priest removes healing and shields and casts ethereal soles on his party
— Second undead encounter north of Cyseal, 2 extra archers spawn when a boar dies. One mage can cast an arcane vortex that gives elemental immunity to all, and that teleports enemies.
— The enemies in the sparkmaster fight have different locations
— The sparkmaster can fire missiles that will fall on target after one turn.
— The seaside thugs are joined by a Summoner that can summon a nether jester.
— Dietmar casts wind walker on himself which teleports him every time he’s hit with melee.
— Sand golems don’t die after 3-4 turns but after 6-8 turns
— Bellegar can use mark of death and shackles of pain
— Evelyn fight is joined by 3 orc rangers and a shaman that spawn at the cave entrance.
— The Aenemic cultists can summon a slug.
— The Aenemic cultists are not weakened
— The Aenemic cultists can heal at a blood altar
— Evelyn casts shackles of pain28
— The shaman at the Black Cove entrance has a fire aura
— Grulbarg starts the fight with Dark Avenger
— We gave Lady Anna an Initiative Aura and an Iron Ward.
— Diederik has a Banish Summon skill
— The wolves to the East of Cyseal have a Decaying Touch debuff. Also added Curse and Purifying shout.
— The undead fight north of the wolves, added Poisonous Mushrooms around the area that archers can shoot if the player is standing too close to them. One of the archers on the bridge also has a Molotov Grenade
— In the charred undead fight, gave the Knight and the Pikeman Cluster Bomb Grenades. Added 2 Pike men.
— In the second charred undead fight, one of the Charred-Bone Footmen can use the Summon Arcane Vortex skill
— In the third charred undead fight, the knight has a remorse skill
— In the fourth charred undead fight, the archer can summon a spitfire totem
— The executioner that is helping out the Twins by fire joined can use purifying fire to clear healing and shields.
— Added explosive corpses near the Incandescent Wanderer
— The Zombie troll in Cyseal can summon a slug
— In the graveyard in Cyseal, the madman also summons waterproof exploskeletons
— In the graveyard in Cyseal, the madman can shoot oil and ooze barrels
— Added a soul of desperation to the graveyard in Cyseal
— One of the stone guardians has shattered stone
— In the cathedral in Cyseal, five more cultists join the fight after one turn.
— Braccus creates 3 Protection Crystals that make him invulnerable as long as one of them is still active
— In the orc and skeleton fight in the Black Cove, the shaman has a fire ward.
— In the orc and skeleton fight in the Black Cove, 2 archers and 2 mages join the fight from the little room but can be aggro’d before this fight.
— The source abomination has banish summon and haste.
— The burrowed crabs in Black Cove are joined by an Angry Chest.
— The burrowed crabs encounter in Black Cove now has a crab mound that generates a crab per turn.
— The burrowed crabs encounter in Black Cove spawns 2 exploskeletons when the archers are dead
— Pontius can teleport barrels directly onto the player & can cast Ethereal Soles
— Pontius is joined by an angry chest on the pier.
— THe Source Nightmare boss of Black Cove (spider) has the Crawling Infestation skill
— During the flower fight in Luculla, a Shambling Oak spawns on turn 2
— In Luculla, the Blood Wasps have the Decaying Touch debuff
— During the Bjorn Escort, a cutthroat has nail grenades
— Every student in the student group north of Luculla can summon something
— The orc slavers in Luculla will use Haste and rage, and earth shield
— The immaculate guards north of Luculla have molotov and mustard gas grenades
— The drunk goblins of Luculla are not drunk
— One of the drunk goblins of Luculla has a water ward9
— One of the plants near the drunk goblins of Luculla has an earth ward
— Grumble can hasten himself and use Rage
— Fumbla has an Air ward
— Added void crystals near the shadow summoner in Luculla
— The Whisperer in the shadow summoner encounter in Luculla has iron command
— The second shadow summoner encounter summons 5 spiders and can use banish summon
— The orc buddies in Luculla are joined by a Shaman with a Liquid Stone skill
— In the Luculla cave, the aeromancer has a banish summon skill
— In the Luculla cave, 2 flame champions spawn in the pyromaniac fight
— In the animal slaughter encounter in the Luculla cave, the necromancer will charm your strongest party member
— Vaelanna can summon earth elementals
— Garkulda’s shaman can banish summons
— Near the Luculla bridges near the mines, the first group has a shaman with a fire aura
— Near the Luculla bridges near the mines, the first group has a ranger that can summon slugs
— Near the Luculla bridges near the mines, the sleeping goblin group has an Iron Ward is hidden behind the northern barricade
— Near the Luculla bridges near the mines, the third group has an extra archer and the mystic can use nether swap
— Near the Luculla bridges near the mine entrance, the ranger has grenades
— At the bridge to the barren lands, the Immaculate Duelist has the Mark of Death skill
— The first spider group in the barren lands have Helping Hand
— The spider ambush in Luculla has bloated corpses
— The Spider Queen can now weave a web of poison
— Meleeing woebringer in the trials may inflict stunned
— Archibald has the Delayed Explosion ability
— Loic can summon Nether Jester
— Loic can cast Invulnerable on himself
— A soul of desperation was added to the Attenberah fight
— Sadakandras can cast Mark Of Death
— Kromkromkris has an Earthquake Grenade & a Disease Grenade
— The Immaculate Teacher can cast Iron Ward and Consume Life Force
— In the Mangoth intro fight, the poison demon uses Bless and the fire demon uses Summon Spitfire Totem
— In the Librarian fight in Luculla, we gave Banish Summon to Ulka Word-Carver& Mark of Death to Arros Frozen-Page.
— In the Troll King fight, an Air Ward is present
— We gave the Rafflesia the Remorse skill
— Maradino can cast the Invulnerability skill
— In the Doom Immaculate fight, the air mage can summon an Arcane Vortex
— In the Doom Immaculate fight, the Enchanter can summon a Floating Enchanted Armor
— THe Void Shepherd can cast Windwalker and Consume Life Force
— Jareth can cast Haste
— Jaline can cast Mark Of Death and Finger Of Death0
— Kaden has grenades
— In Hiberheim, more robot rats spawn when you kill one of the alphas
— The Mecha Roosters in Hiberheim can use Metal Rain
— In Hiberheim, a group of Ice enemies patrols the area
— THe wolfmaster near the demon gate in Hiberheim has fire immunity and his friends have grenades.
— THe wolf ambush in Hiberheim has a fire ward
— When Boreas changes seasons, he also summons the corresponding Elemental Ward. Good luck with that.
— In the mud huntresses encounter in dark forest, one has crawling infestation
— Bruil has grenades
— We added bloated corpses to the lost explorer campsite
— Baeltog has grenades and the cartographer can cast Banish Summon
— Raalzen Ax’axaroth has purifying fire
— In the Dark forest spider ambush, three spiders will use decaying touch
— The Rat King has consume life force and his friends have extra skills too
— Hitting Cassandra with melee curses
— Norok can use a Demoralizing shout
— Weresheep have mass weakness
— Imal can cast Purifying Tide
— The Void Knights in the Leandra fight can use Banish Summon
— In the void dragon fight, a void widow spawns every 2 turns