cost to serve что это
cost-to-serve
Смотреть что такое «cost-to-serve» в других словарях:
Cost to serve — is a process driven accountancy tool to calculate the profitability of a customer account, based on the actual business activities and overhead costs incurred to service that customer.[1] In the context of supply chain management it can be used… … Wikipedia
Cost of conflict — is a tool which attempts to calculate the price of conflict to the human race. The idea is to examine this cost, not only in terms of the deaths and casualties and the economic costs borne by the people involved, but also the social,… … Wikipedia
Cost of living in Namibia — The cost of living in Namibia is very high.[1] [2] Namibia imports about 50% of its cereal requirements. Many other items used in daily life also need to be imported. High transportation costs make prices very high. Monopoly in some business… … Wikipedia
Weighted average cost of capital — The weighted average cost of capital (WACC) is the rate that a company is expected to pay to finance its assets. WACC is the minimum return that a company must earn on existing asset base to satisfy its creditors, owners, and other providers of… … Wikipedia
Help at Any Cost — Infobox Book name = Help at Any Cost title orig = translator = image caption = Book cover author = Maia Szalavitz illustrator = cover artist = country = United States language = English series = subject = Tough love, Behaviorism genre = Non… … Wikipedia
Director of Cost Assessment and Program Evaluation — The Director of Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE) is a principal staff assistant and advisor to the Secretary and Deputy Secretary of Defense in the Office of the Secretary of Defense. The postholder, as chartered under United States… … Wikipedia
Average Cost — The total cost of production divided by the total quantity produced. *** The revenue requirement of a utility divided by the utility s sales. Average cost typically includes the costs of existing power plants, transmission, and distribution … Energy terms
Free cost — Free Free (fr[=e]), a. [Compar.
Standard cost — A cost established as a target, usually for *budgetary or motivational purposes. *Variances from standard costs are analyzed as either *favorable or *unfavorable. Standard costs also serve to simplify record keeping, as they require only periodic … Auditor’s dictionary
National Broadband Network — The National Broadband Network (NBN) is a national wholesale only, open access data network under development in Australia. Up to one gigabit per second connections are sold to retail service providers (RSP), who then sell Internet access and… … Wikipedia
Dormitory — A typical American university and college dormitory room A dormitory, often shortened to dorm, in the United States is a residence hall consisting of sleeping quarters or entire buildings primarily providing sleeping and residential quarters for… … Wikipedia
Технологии дизайна цепей поставок в FMCG как инструмент повышения эффективности
Дмитрий Красилов, руководитель направления оптимизационных решений департамента CPM ГК «КОРУС Консалтинг»
В данной статье мы последовательно рассмотрим подходы к использованию технологий моделирования и оптимизации логистических операций для снижения затрат в компаниях, производящих продукцию повседневного потребления (FMCG). Сразу оговорюсь, что рассматриваемый сегодня перечень бизнес-кейсов не является исчерпывающим, но это наиболее часто встречаемые проблемы FMCG, решаемых с помощью технологий дизайна цепей поставок.
Начнем с наиболее интересной, на мой взгляд, темы, а именно оптимизации затрат на обслуживание (cost-to-serve).
Модель cost-to-serve позволяет определить долю затрат в цепочке поставок (на производство, на операции внутри склада, на транспорт, на фонд оплаты труда, на средства, замороженные в товарные запасы), аллоцированные на обслуживание конкретного клиента.
Для FMCG-компаний примером клиента, требующего анализа, может выступать распределительный центр торговой сети, открывающийся в новом регионе. Многие компании, с которыми мы сотрудничаем, стоят перед выбором: открывать/арендовать новый склад для того, чтобы поддержать экспансию некоторых федеральных торговых сетей (являющиеся для них стратегическими клиентами) в регионы Сибирского федерального округа. Технологии дизайна цепей поставок позволят не только принять обоснованное решение о местоположении склада, но и даст дополнительную информации для выработки стратегии ценообразования для данного клиента по поставляемому ассортименту.
Следующим видом оптимизации, играющим важную роль для компаний обсуждаемого сегодня сектора, является оптимизация запасов. Особенно ценно это в случае использования нескольких видов складской инфраструктуры (когда один склад обслуживает другой).
Данный вид оптимизации основывается на паттернах спроса для каждого вида производимой продукции и за счет использования математических алгоритмов определяет страховой и циклический запасы, а также частоту пополнения, в том числе и для промотируемых товаров.
Оптимизация запасов призвана отвечать на следующие вопросы:
· Какой уровень разного вида запасов необходим для соблюдения требований по уровню сервиса;
· На каком типе складской инфраструктуры какой ассортимент необходимо хранить;
· Когда и как часто нам необходимо пополнять запасы;
· Какой уровень страховых запасов необходим для нивелирования рисков, связанных с изменчивостью спроса и времени доставки;
· Как оптимальным образом планировать запасы для учета сезонности спроса, ограничений производства и промо-активностей.
Крайне важно после проведения оптимизации использовать методы имитационного моделирования для определения уровня сервиса и соответствующего ему уровню запасов.
Из опыта могу сказать, что высокий спрос на данный вид оптимизации – как раз для тех FMCG компаний, у которых, во-первых, существует несколько типов логистической инфраструктуры (например, центральный склад и региональные площадки) и, во-вторых, достаточно большие средства заморожены в товарном запасе из-за его высокой стоимости (яркий пример – производитель/дистрибутор элитного алкоголя). Снижение запасов для таких компаний после оптимизации самым положительным образом сказывается на операционной эффективности.
Перейдем еще к одному немаловажному кейсу – планированию производственных мощностей.
В данном случае моделирование позволяет снизить затраты на производство готовой продукции как глобально (в случае нескольких производственных площадок), так и на уровне одного производства. В зависимости от целей оптимизации может быть достигнут оптимум по утилизации производственных линий, либо максимизирована прибыль. Как правило подобные модели включают в себя все аспекты производства – моделирование производственных линий, необходимые рабочие ресурсы, обслуживающие их, потребность в сырье и материалах и другие.
Результаты моделирования могут помочь в определении размера партии, распределении трудовых ресурсов по линиям, и оптимальную частоту переключения производственных линий, в случае изготовления на ней нескольких видов продукции.
Кому и когда может понадобиться подобного рода моделирование и оптимизация? Ярким примером является компания, у которой уже сделаны инвестиции в производство и нужно принимать решения о оптимальной загрузке этих мощностей. В ситуации, когда спрос на продукцию неравномерен для разных регионов и перечень поставщиков сырья разнообразен, минимизация затрат путем моделирования производственных процессов позволит сэкономить значительные суммы.
Другой пример из моей практики – компания, у которой большое количество заводов и разнообразный ассортимент, и в рамках ежемесячного планирования ей необходимо принимать решения, на каком заводе какой ассортимент производить, учитывая ограничения поставщиков сырья, планируемый спрос и текущие транспортные и складские затраты.
Раз уж мы коснулись ежемесячного планирования, стоит рассказать и про последний бизнес-кейс использования технологий дизайна цепей поставок – в цикле S&OP. Не открою большой тайны, если скажу про сильное влияние различных факторов (сезонность, промо-активности, волатильность рубля и т.п.) на производственную и логистическую функции компаний сектора FMCG. Процесс S&OP призван найти баланс между удовлетворением спроса с необходимым уровнем сервиса и мощностью цепочек поставок – от производства до клиента. И опять технологии дизайна цепей поставок приходят на помощь компаниям, помогая определить стратегию удовлетворения спроса клиентов с минимальными издержками для организации. Использование имитационных моделей позволит на получить картину реального поведения цепочки поставок в течение времени.
Технологии дизайна цепочек поставок призваны помочь компаниям быть готовым к изменениям внутренним и внешним, и наши клиенты уже оценили эффективность такого подхода «planning by design».
What is Cost to Serve
Cost to serve is the measurement of cost factors that go into the servicing of a customer, or the production of a product. When paired with revenue, cost to serve analysis enables you to accurately calculate profitability by customer, product types, production lines, facilities, processes. Cost to serve analysis enables you to accurately identify unprofitable areas of your operation, and mitigate situations where more volume creates larger losses.
It might surprise you to learn that on average, 20-40% of customers are unprofitable. The challenge is differentiating which customers are unprofitable, and which are the most profitable. Cost to serve analysis allows you to see which customers and product types are in the green, and which are in the red. Armed with this information, you can reprice your services, or invest in process improvements and optimization to reduce costs of those unprofitable services.
How is Cost to Serve different from COGS?
We get asked this question frequently, and it’s worth answering here. Think of COGS as including labor, manufacturing and overhead – everything necessary to produce a product. Think of cost to serve as the costs incurred to service a customer. Cost to serve is the measurement of activity costs to meet your customer requirements.
Getting a handle on the cost of operational labor
Globalization and the digital era has radically shifted customer expectations. Operations have been forced to react and meet the demand. Quickly. The problem with having to respond quickly to market demands, like same-day shipping, and frictionless returns, is that operations leaders are still required to optimize and drive out costs, simultaneous to the growth. The methods that operations leaders used to rely on to measure, manage, and optimize are obsolete. There’s too much variety in product type and volume, too much customization, and price pressure. What’s needed is a clear understanding of cost to serve, so that operations leaders can make confident data-backed decisions, tackling their biggest cost savings initiatives by order of magnitude.
Data-driven companies like Amazon already do this, with a technology stack that has cost to serve analysis possible at the fingertips of COOs, operations financial managers, continuous improvement engineers, and process improvement analysts. Companies that don’t have readily available cost data—organized by product type, shift, facility, customer, supervisor, and process—are at a serious disadvantage competing against data-driven competitors.
Labor is the largest variable cost in any operation, and the highest cost in any operation that requires a workforce to produce and distribute products. By far, distribution operations rely mostly on labor to fulfill orders, as opposed to automation. Labor is also the most difficult to calculate cost to serve for. Spreadsheets can’t do it, because of the amount of data required as inputs. Thankfully, there are other options that integrate time clocks and process data and other data sources to reveal cost to serve and profit to serve, instantly and in real-time. Operations Financial Management (OpsFM) tooling provides this visibility.
Cost to serve analytics equip operations teams to drive out waste faster than traditional continuous improvement methods. Because cost to serve translates performance into one common language and one common metric – cost – teams are aligned and able to prioritize improvement projects. Understanding costs of people, equipment, customers, and processes are the cornerstones of cost to serve. Without it, it is hard to pinpoint where you are making money and losing money in your operation.
Calculating Your Cost to Serve
There are different methodologies used to determine your cost to serve. The traditional methodology is to use an Excel model to estimate the average cost for each process, then multiply that cost by the transaction volume. The average is usually determined using an estimated labor standard.
For example, it takes 5 minutes to perform a certain process per cost unit. So if there are 12 units, the cost is 1 hour of labor plus the proportional allocation of fixed costs.
This traditional methodology is usually accomplished with spreadsheets with input from an ERP system. There are some commercially available packages that use this traditional approach as well. This methodology can be effective, but it is highly dependent upon both the accuracy and consistency of the time estimates–which are both based on employee performance and volume, and are therefore highly variable. In the modern operation (the digital transformation era) where product mix, workflow, and volume are always in flux, those traditional approaches have become obsolete.
The better cost to serve methodology is fully automated. Easy Metrics cost to serve analytics are automated and go far beyond what analysts can do manually. Easy Metrics integrates with all of the workflow transactional data in a company, allowing you to see the time spent on every transaction, by every employee, for each customer, product, equipment type and process. By merging that data with employee wage data and other cost metrics, Easy Metrics calculates–in real time–your cost-to-serve across all aspects of your operation, even across multiple facilities. Easy Metrics calculates cost to serve based on actual labor spent per process for each customer versus an estimated amount, which is far more accurate than the alternative.
Historically, determining cost to serve from only transaction data was too challenging for most companies. Easy Metrics solved this problem with its Logic Writer® integration tool. Logic Writer® takes the normally complex process of multi-source data integration and effortlessly automates it. It is able to integrate multiple data sources from WMS, TMS, CRM, MRP, time clocks and telematics into a comprehensive cost and performance model that shows you cost to serve by customer, employee, process, product type, facility, and more.
Benefits of Cost to Serve & How to Use it
The true costs of labor by customer, process, or product type are critical financial metrics, but previously invisible to operations. Data integration and analytics make it possible now.
Combat labor cost-overruns and unprofitable labor spend by following these steps:
1. Review your labor cost by customer and product type and compare them to what you are charging for those services. Identify which customer and product types are unprofitable or could be improved.
2. Identify gaps and opportunities for additional investment in facility equipment or layout that will drive better operational profitability in your processes where labor cost is too high and needs to be made more efficient.
3. Monitor progress to ensure new investments and projects are producing and performing.
4. Monitor employee, shift, supervisor, and facility labor costs. Compare labor costs to internal benchmarks and KPIs, and continually cascade cost information to teams for visibility and continuous improvement.
5. Wash, rinse, and repeat. Cost to serve analysis is an ongoing effort that pays dividends over time, as your team continually drives out waste and improves.
Global Competition Makes Cost to Serve a Necessity
Operations that still run cost analytics the old way, by averaging their costs over all customers/products, really struggle and are at a disadvantage against competition who have better analytics. The days of averaging costs are over. It simply doesn’t cut it anymore. You need to know what the true cost is for every product, service, and customer in your business to compete effectively. Armed with this information, you can compete against the competition by driving out waste and pass on those savings to your customers by reducing costs. Or you can fund innovation in your facilities, invest in better equipment, and pay better wages and bonuses to your employees.
Ultimately, cost to serve analytics fuel a better customer experience. If you want an in-depth look at cost to serve, or help educating your team, you can read more about it in our solutions brief.
Ready to have cost to serve analytics in your operations? Sign up for a demo of Easy Metrics today.
Шпаргалка в офис: ключевые метрики для развития SaaS-сервиса и любого онлайн-бизнеса
Команда сервиса Carrot Quest подготовила максимально полезную шпаргалку. Carrot Quest — это сервис, который собирает ключевую информацию о каждом посетителе вашего сайта и на ее основе помогает довести каждого пользователя до покупки, как вручную, так и автоматически. В конце статьи каждый найдет приятный бонус.
В этой шпаргалке собраны ключевые метрики, которые вам необходимо обязательно отслеживать, ну если вы SaaS-сервис, конечно.
Хотя часть из этих показателей подойдет для всего онлайн-бизнеса. Например, расчет эффективности канала продвижения.
1. Monthly Recurring Revenue (MRR) — регулярная месячная выручка
Наиболее важный показатель для сервисов с подпиской. При ежемесячной подписке, MRR — это просто цена, которую клиенты заплатили за месяц использования.
Если клиенты платят больше чем за 1 месяц (например, 12 месяцев), вы просто разделите эту сумму на количество месяцев в периоде подписки.
2. Annual Recurring Revenue (ARR) — это регулярный годовой доход
4. Average Revenue Per Paying User (ARPPU)
ARPPU — это выручка на одного платящего пользователя. Это среднее значение MRR для каждого клиента.
Если клиент имеет несколько подписок, они должны быть объединены в одну для расчета ARPPU.
5. Average Revenue Per User (ARPU)
Считаем, что USER— это посетитель сайта.
ARPU – это выручка на одного привлеченного на сайт посетителя.
6. Customer Acquisition Cost (CAC) — стоимость привлечения клиента (платящего пользователя)
7. Cost Per Acquisition (CPA) — стоимость привлечения посетителя на сайт
Можно рассчитать CPA для каждого канала (контекстная реклама, SMM и др.) Так можно выявить убыточные каналы и сфокусироваться на более рентабельных.
8. Average Profit User (APPU) — прибыль с привлеченного посетителя
Чтобы быстро определить эффективность вложений в продвижение или эффективность работы канала, достаточно посчитать разницу между доходом с посетителя и стоимостью его привлечения.
Если ARPU положительно, то вы движетесь в верном направлении.
9. Average Sale Price (ASP) — средняя цена продажи
ASP используется для измерения эффективности команды продаж
10. Customer Churn Rate — показатель оттока клиентов
При расчете оттока не смешивайте подписки разных периодов, например, ежемесячные и годовые.
11. MRR Churn Rate
Показатель оттока MRR. Отток MRR происходит, если клиенты не продлевают подписку или переходят на более дешевый тариф.
При расчете оттока не смешивайте подписки разных периодов. Например, ежемесячные и годовые. Для стартапов на ранней стадии развития Retention Rate может быть более значимым для оценки.
12. Customer Lifetime Value (LTV) – доход с клиента за весь период его жизни в сервисе
Полезно для расчета вложений на привлечение клиента.
Это упрощенная формула, ее можно использовать в большинстве случаев.
Показатель удержания клиентов. Это отношение тех пользователей, которые обновили подписку, ко всем пользователям, у которых заканчивалась подписка и они должны были ее обновить.
14. MRR Retention Rate
Похоже на Customer Retention Rate, но здесь мы смотрим, показатель удержания MRR (возобновляются ли оплаты по истекающим подпискам).
Retention может быть более удобным показателем, чем Churn MRR, т.к. эти данные собрть быстрее и проще.
Мы надеемся, что эта шпаргалка будет вам постоянно помогать и на основе цифр поможет развивать бизнес. С удовольствием, команда Carrot Quest
cost-to-serve
1 cost-to-serve
См. также в других словарях:
Cost to serve — is a process driven accountancy tool to calculate the profitability of a customer account, based on the actual business activities and overhead costs incurred to service that customer.[1] In the context of supply chain management it can be used… … Wikipedia
Cost of conflict — is a tool which attempts to calculate the price of conflict to the human race. The idea is to examine this cost, not only in terms of the deaths and casualties and the economic costs borne by the people involved, but also the social,… … Wikipedia
Cost of living in Namibia — The cost of living in Namibia is very high.[1] [2] Namibia imports about 50% of its cereal requirements. Many other items used in daily life also need to be imported. High transportation costs make prices very high. Monopoly in some business… … Wikipedia
Weighted average cost of capital — The weighted average cost of capital (WACC) is the rate that a company is expected to pay to finance its assets. WACC is the minimum return that a company must earn on existing asset base to satisfy its creditors, owners, and other providers of… … Wikipedia
Help at Any Cost — Infobox Book name = Help at Any Cost title orig = translator = image caption = Book cover author = Maia Szalavitz illustrator = cover artist = country = United States language = English series = subject = Tough love, Behaviorism genre = Non… … Wikipedia
Director of Cost Assessment and Program Evaluation — The Director of Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE) is a principal staff assistant and advisor to the Secretary and Deputy Secretary of Defense in the Office of the Secretary of Defense. The postholder, as chartered under United States… … Wikipedia
Average Cost — The total cost of production divided by the total quantity produced. *** The revenue requirement of a utility divided by the utility s sales. Average cost typically includes the costs of existing power plants, transmission, and distribution … Energy terms
Free cost — Free Free (fr[=e]), a. [Compar.
Standard cost — A cost established as a target, usually for *budgetary or motivational purposes. *Variances from standard costs are analyzed as either *favorable or *unfavorable. Standard costs also serve to simplify record keeping, as they require only periodic … Auditor’s dictionary
National Broadband Network — The National Broadband Network (NBN) is a national wholesale only, open access data network under development in Australia. Up to one gigabit per second connections are sold to retail service providers (RSP), who then sell Internet access and… … Wikipedia
Dormitory — A typical American university and college dormitory room A dormitory, often shortened to dorm, in the United States is a residence hall consisting of sleeping quarters or entire buildings primarily providing sleeping and residential quarters for… … Wikipedia